onsdag 2 februari 2011

Då ser jag fram emot en stroke då...

Sambandet mellan buller och hjärtinfarkt och hypertoni är känt sedan tidigare men nu har det även gjorts en stor studie som pekar på att buller i boendemiljön ger ökad risk för att drabbas av stroke.

Risken att drabbas av en stroke ökade med 27 procent för varje 10 extra decibel trafikbuller kring bostaden. Riskökningen tog fart ännu mer vid bullernivåer över 60 decibel (vilket motsvarar sorlet på en restaurang).

De här uppgifterna känns ju ganska trista med tanke på vad vi sjuksköterskor utsätts för 8 timmar om dagen. Telefoner som ringer, pumpar som larmar, övervakningsskåp som plingar, doktorer, undersköterskor, gruppchefer och bamanningsassistenter som drar i oss och vill någonting. Det är sällan lugnt på sjukhuset och på vissa avdelningar är ljudbruset enormt.

Jag antar att det bara är att vänta på att stroken ska infinna sig...

5 kommentarer:

  1. Dagispersonal och vårdpersonal ligger rätt risigt till med hög ljusnivå fast jag jobbar ju i äldrevården och där är det ju rätt tyst....fast räknas dunka dunka i bilen hem så ligger jag i riskzonen isåfall...=)
    (Har läst lite på din blogg och gillar dina vassa inlägg)

    SvaraRadera
  2. FLAK: Vad kul att du gillar bloggen! Jag funderar på öronproppar. Kan man ha det utan att framstå som en dåre?

    SvaraRadera
  3. Hörselskydd finns, alltså sådana stora med kåpor och dom finns även med medhörning...=) och radio om så önskas....

    Vill du sen inte vandra omkring på avdelningen med gula öronproppar så finns faktiskt dom i militärgrönt...nästan lite operationsstuk på det va=)

    SvaraRadera
  4. FLAK: Radio. Jag vill ha radio! Så att jag slipper höra alla larm överallt!

    SvaraRadera
  5. Har man inte tinnitus så får man....och var det inte kastrullock dom hade istället för larm?=)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.