måndag 4 juni 2012

Jag är livegen!

Jag: Jag skulle vilja vara ledig någon dag framöver. Jag har mycket flex och övertid som jag vill använda.
Chefen: Ha ha! Det det fattas så mycket mycket folk så det går inte! Och flex kan du glömma, man får inte ta ut heldagar i flexledighet.

Nej förlåt! Jag borde ha fattat det! Min egen inarbetade tid kan jag ju givetvis inte ta ut. Den kommer ju  att tillfalla systemet så småningom (vilket rent krasst innebär att jag har jobbat gratis).

Och så "det fattas folk" tugget:
Det fattas folk = Vi som jobbar får inte ledigt.
Vi får inte anställa folk = Vi som jobbar får inte ledigt. 

= Vi som jobbar blir arga, sura, ledsna, utbrända och kommer snart att säga upp oss. Men det gör ju ingenting. Snart finns det ett gäng gröningar från skolan som gärna tar våra tjänster och så är problemet löst. De är dessutom inte lika bittra och tråkiga som oss gamlingar utan jobbar på tyst i några år innan de också börjar vilja ha ut sin inarbetade tid i ledighet.

9 kommentarer:

  1. Haha, känner igen mig. Men vi får, om det går, plocka ut heldagar med flex. Dock har vissa uskor satt i system att plocka ut flex eftersom det finns en extra syrra som då kan göra uskans jobb. Vidrigt tänkt tycker jag eftersom det inte går att göra tvärt om. Menar inte att jag inte gillar den basala omvåednaden utan snarare tvärtom. Men på detta sätt slits sjuksköterskorna ut. När dessutom sjuksköterskorna stääääändigt får höra att vi har för mkt flex känns det ännu mer galet. Att vi inte får jobba över mer. Det handlar på min arbetsplats kortfattat om att syrrorna har för mycket ansvar och uppgifter under den tid som finns, inte hinner gå hem i tid och allt hamnar på flexen. Tror själv att jag går runt med ca 32h plusflex i nuläget. Helt oacceptabelt. Dessutom är vi sjuuukt dåliga på att plocka ut det i övertid. vidrig organisation egentligen där man måste tigga och be om sin ledighet man jobbat in.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syster Jane: Visst är det hemskt? Att man ska tigga och be men ändå innan beta att det är kört. Klart att man inte kan få ledigt när det fattas folk...Och det där med att bränna ut en personalgrupp (syrror) känner jag igen. Ibland skulle jag hellre vara undersköterska, i många avseenden (bättre lön, bättre fack, mindre ansvar, inte lika stressigt) men samtidigt vill jag ju ha ansvar och vara med där det händer.... Men inte till bristningsgränsen.

      Radera
  2. Samma här. Fast jag har börjat strunta i flexen. Den övertid som hamnar i flexen skall vara självvald av mig själv. Allt annat som jag inte valt själv sätter jag upp som kval övertid. Tur för mig som har en rätt bra chef också. Den förra vet jag tog helt sonika och raderade folks övertid om HON inte tyckte att det fanns skäl till det.
    Skulle någon ens våga kommentera min övertid så skulle jag när klockan slagit 2200 släppa pennan och bara gå så fick nattpersonalen ta vid där jag slutade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sadoma: På min arbetsplats får vi bara ha 10 timmars flex, resten dras automatiskt bort. = vi har jobbat gratis. Kvalificerad övertid måste godkännas först och det betyder att chefen helt sonika kan "stryka" övertidstimmar. Jag tycker att jag är bra på att gå hem i tid men fem minuter här och där ger flex. Mycket flex. angående övertid så får vi bara dra det om vi stannat 15 minuter efter att vi skulle slutat. Tiden innan 15 minuter är flex.

      Radera
  3. Ja, varför gör vi inte det egentligen? Alltså går klockan 22 när vi slutar? Kanske inte mitt i ett hjärtstopp eller utan att ha dokumenterat klart, men att vi lämar över det vi inte hunnit till nattpersonalen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tango: Jag är, som jag skrev ovan, bra på att gå men har ändå mycket flex jämt. Jag upplever inte att det är hjärtstopp eller dokumentering som strular (jag dokumenterar inte ett skvatt vissa dagar pga hög arbetsbelastning. Då prioriterar jag mat, kissa och gå hem i tid) utan överrapporteringen.

      När man ska rapportera till flera nattsköterskor drar det ut på tiden. Och sen är undersköterskorna duktiga på att gå hem tidigt också och då måste man svara på ringningar och köra omvårdnad istället för att dokumentera eller dela ut sömntabletter och ge nattinsulin.

      Radera
  4. Du kan inte ta ut övertiden i pengar? Det ska du ha rätt till om du inte kan plocka ut den i tid. På min arbetsplats kan du ta ut flex i heldagar,hur ska man annars bli av med all flex man samlar på sig?! Blir upprörd när jag läste detta inlägg, vi ska verkligen VÄGRA jobba gratis åt landstinget.

    /sjuksyrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Det är upprörande, och tyvärr sant. Vi får inte ta ut heldagar i flex och vi får bara ta ut övertid om det finns gott om folk. Och det är SÄLLAN gott om folk. Alltid nån sjuk, VAB, som har administrativa dagar eller som sagt upp sig. Det finns inte folk så att det räcket helt enkelt.

      Och ja, all flextid över mina 10 timmar är gratisjobb. De stryker alla timmar över tio. Rakt av. Poff.

      Så jävla sjukt system, att man inte ens har möjlighet att ta ut sin inarbetade tid i ledighet, inte har möjlighet att omvandla den i kvalificerad övertid och på så sätt kan få den i pengar utan månad efter månad jobbar gratis...

      Fatta vad med gratisjobb om 20 syrror bjussar på varsin timme...

      Radera
  5. Fast om man jobbar över, måste jobba över så skall man ju skriva upp det som övertid och ta det i pengar (eller komp om det nu är menigsfullt). Och ökat övertidsuttag diskuterar de ju faktiskt på sina möten, ni vet "de" som styr.

    Och kan man inte ta upp på avdelningsmöten att uskorna får vara kvar sin arbetstid ut, så att ssk har större chans att gå hem? Och när de har gått måste det ju vara nattens jobb?

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.